Een gastenlijst samenstellen doe je zo

Een feest vier je met mensen om je heen. Maar wie nodig je uit? IMet deze stappen, heb jij een goede gastenlijst:

  1. Bepaal de grootte van je feest.
  2. Deel je relaties in 3 groepen in:
  • Mensen die je sowieso op het feest wilt, zoals je gezin en je beste vrienden. Deze mensen stuur je alvast een save-the-date, zodat ze hun agenda vrij kunnen houden.
  • De twijfelgevallen. Dit is vaak een grote lijst. Hier ga je later mee aan de slag.
  • De mensen die je echt niet op het feest wilt hebben. De kunst is om je niet schuldig te voelen dat je hen niet uitnodigt. Onthoud: het is jouw/jullie feest.

3.  Pak de twijfellijst erbij voor een eerste schrapronde. Verwijder allereerst deze mensen:

  • vrienden van vrienden of vrienden van familie.
  • collega's die je alleen op je werk ziet en niet persoonlijk mee afspreekt.
  • vrienden die je alleen in groepsverband ziet.
  • mensen die je het afgelopen jaar niet hebt gezien. De kans is klein dat je hen in de toekomst vaker gaat zien.
  • kinderen van vrienden of kinderen van familieleden die niet dichtbij je staan.

4.  Verdeel de rest van de twijfellijst in een A- en B-lijst. Op de A-lijst schrijf je de mensen die je liever op je feestje wilt hebben dan de mensen op de B-lijst. Denk hierbij aan de volgende tips:

  • Hoe minder mensen je uit wilt nodigen, hoe meer mensen op de B-lijst moeten komen te staan.
  • Vier je een feest met z'n tweeën, zoals  een huwelijksjubileum of een bruiloft? Zet dan de mensen die je niet alletwee kent bij de mensen die misschien mogen komen.
  • Denk bij elke gast na: ga ik deze persoon missen als hij/zij niet komt. Denk je dat je ze gaat missen? Zet ze dan op de A-lijst

5.  Bedenk wat je met de B-lijst doet. Wat anderen doen is:

  • eerst mensen van de A-lijst uitnodigen en wanneer zij zich afmelden mensen van de B-lijst in hun plaats uitnodigen.
  • 10% van de plekken reserveren voor de mensen van je B-lijst. Vertel hun dat er een feestje is, maar dat er beperkt plek is en dat ze zich daarom aan moeten melden. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
  • de mensen van de B-lijst alleen op een beperkt gedeelte van je feest uitnodigen. Vier bijvoorbeeld je huwelijksjubileum met een dinner voor een beperkt aantal gasten met daarna een feest voor alle gasten.

6.  Verstuur de uitnodigingen. En vermeld duidelijk wie je met deze uitnodiging uitnodigt. Schrijf niet aan 'familie de Bruin' als je alleen Kees en Nadia wilt uitnodigen.