Bekijk hier al onze gave 21 diner kaarten.

Opeens kwam het toch wel heel dichtbij: mijn 21 diner! Ik heb er al heel wat meegemaakt, maar er zelf eentje organiseren is toch andere koek. Afgelopen maand moest ik er echt aan geloven. In deze blog lees je hoe ik mijn 21 diner aanpakte en vind je tips hoe jij jouw 21 diner tot een onvergetelijke avond maakt!

Waar komt het vandaan en hoe steekt de traditie in elkaar?

Waar veel mensen denken dat het een Amerikaans feest is, is een 21 diner juist typisch Nederlands! Oorspronkelijk is het een traditie die werd doorgevoerd binnen studentenverenigingen. Wanneer je 21 wordt, geef je een diner voor al je clubgenootjes bij je ouders thuis. Een leuke gelegenheid om aan iedereen te laten zien waar jij vandaan komt.
 

The start

Voor mij was de tijd ook gekomen om een diner te organiseren. Om orde in de chaos te scheppen, begon ik met het opstellen van een lijstje waarin stond wat er allemaal gedaan moest worden. Je hoeft je bijvoorbeeld nog lang niet bezig te houden met decoratie, terwijl een gastenlijst wel snel opgesteld moet worden. Prioriteren was dus een must! Hieronder vind je een handige lijst die mij door het proces heeft geholpen.

 

 

Gastenlijst

Allereerst stel je een gastenlijst op. Je wil natuurlijk dat alle genodigden aanwezig zijn op jouw feest, dus begin hier op tijd mee, zodat je zo snel mogelijk de save-the-date de deur uit kunt doen. Ik koos ervoor om volgens traditie alleen vriendinnen uit te nodigen, maar ga hierin je eigen weg. Het is immers jouw party! De hoeveelheid genodigden is ook geheel aan jou. Houd daarbij wel rekening met de grootte van de locatie en je budget. Ik nodigde 17 gasten uit, waarvan ik van tevoren dacht dat dit echt teveel zou zijn, maar het was eigenlijk heel goed erg goed te doen!
 

Save-the-date

Belangrijk: stuur zo snel mogelijk de datum van jouw diner naar alle genodigden, zodat ze dit vrij kunnen houden in hun agenda. Ik verstuurde zelf de save-the-date tweeëneenhalve maand voor mijn 21 diner. Dat lijkt heel vroeg, maar ik had maar 1 afmelding die ik daardoor ook erg op tijd wist. Heel handig, want je weet direct met hoeveel gasten je rekening moet houden. Ik heb de save-the-date in een appje verstuurd, maar een echte kaart is natuurlijk ook heel leuk!
 

Locatie

Het is gebruikelijk om je diner bij je ouders te houden. Heb je hier de ruimte niet voor? Wees dan creatief! Er zijn genoeg leuke mogelijkheden: een zaaltje in de buurt, een restaurant/café of, als je in de zomer jarig bent, in het bos of op de hei. Omdat ik in de herfst jarig ben en de weersverwachtingen er niet heel positief uitzagen, heb ik het diner in de woonkamer van mijn ouders gehouden. Door de buitentafel en –stoelen naar binnen te verplaatsen, was er ruimte genoeg voor alle gasten.

 

Thema & dresscode

Omdat je zonder twijfel een overload aan foto’s gaat maken voor je insta, moet de styling natuurlijk goed zijn. Door een thema en dresscode te kiezen, is alles op elkaar afgestemd. Zo heb ik zelf onder andere toffe dresscodes meegemaakt als: Pop of Color, LBD en Touch of Gold. Zelf koos is voor Autumn chique, dus iedereen kwam in jurkjes in prachtige herfstkleuren. Je kunt dus kiezen om iets met het seizoen te doen, een klein detail te laten sprankelen (touch of gold, touch of pink, etc.) of om juist allemaal in dezelfde kleur te komen. Ook een leuke dresscode: laat iedereen in eenzelfde kleur komen en doe zelf een andere kleur aan. Bijvoorbeeld, iedereen heeft een wit jurkje aan en jij een felrode. Heel tof voor de foto’s!
 

Menu

En dan nu het belangrijkste: het menu! Bedenk hoeveel gangen je wil en hoe je het wil serveren. Ik koos zelf voor vijf gangen, waarbij ik alles liet opdienen. Eerst heb ik nagedacht wat ik wilde serveren en kwam uiteindelijk uit op herfstgerechten. Vervolgens ben ik online recepten gaan zoeken. Een tip die ik echt mee wil geven, is dat je erop moeten letten dat de gerechten makkelijk te maken zijn voor veel personen. Op onderstaande foto kun je precies zien hoe mijn menu eruitzag:


Je kunt ervoor kiezen om menukaartjes te maken waar alle gangen opstaan, maar je kunt het ook op een creatieve manier aanpakken. Bijvoorbeeld door het cryptisch neer te zetten of alleen een kleine hint te geven. Zo blijft elke gang een verrassing! Ook belangrijk: houd rekening met de allergieën van je genodigden en vraag hier op tijd naar.
 

Uitnodigingen

De uitnodigingen heb ik een maand voor het diner verstuurd. Ik vond ze online en heb daar een eigen twist aan gegeven. Je kunt duizenden kaartjes vinden, bijvoorbeeld op Fuif.nl. Ik vond het leuk op een ‘echte’ kaart te versturen en ik kreeg hier ook hele leuke reacties op. Onmisbaar op de uitnodiging: datum, tijd, adres en thema + dresscode.

 

Decoratie

Ik vind het zelf erg leuk om te stylen, dus ik heb daarin ook aardig uitgepakt. Zoals je al zag, heb ik de uitnodigingen en menukaartjes op elkaar afgestemd. Ik ben met het menukaartje naar mijn bloemist gedaan, waar ik verschillende bloemen heb uitgezocht in de kleuren op de kaart. Ook het goud in de kaart liet ik terugkomen. Zo had ik gouden kaarsen, vlaggetjes en confetti. Verder heb ik het heel clean gelaten door een wit tafelkleed en wit servies. Het is leuk om je decoratie geheel in stijl van het thema te doen. Het is heel simpel om een gezellige tafel te creëren door kaarsjes neer te zetten (kandelaren of juist sfeerlichtjes) en mooie vazen met bloemen neer te zetten. Houd er rekening mee dat de tafel al aardig volstaat met glazen en servies, dus ga je niet helemaal te buiten aan te veel decoratie. Je kunt kiezen voor een tafelschikking, zodat je vriendinnen gemengd zitten of juist in de groepen waarvan ze elkaar kennen. Ook een leuk idee: wissel per gang ook van stoel. Zo spreekt iedereen elkaar even.

 

 

Mijn ervaring

Ik kijk met een onwijs goed gevoel terug op mijn diner. Het was goed geregeld, het eten was lekker, al mijn vriendinnen waren bij elkaar en het was heel gezellig. Het is heel tof om verschillende vriendinnen, waarvan sommige elkaar niet kenden, bij elkaar te hebben. Daarnaast is het heerlijk om met zo veel meiden lekker te dineren en te wijnen. Achteraf vond ik al het geregel erg meevallen, doordat ik alles redelijk op tijd organiseerde. Dat zorgde ervoor dat ik niet hoefde te stressen. Wat ook erg hielp, was dat ik van tevoren de hele avond met mijn ouders heb besproken, zoals wanneer de gangen geserveerd moesten worden en bijvoorbeeld dat de glazen altijd gevuld moeten zijn. Dit zorgde ervoor dat de avond soepel verliep.
Al met al een heel geslaagd diner dus!